Hideg = pára?

Ahogy beköszönt a hűvösebb idő minden autóban feltűnik a régi ismerős: a pára. Zavaró, nem látunk ki tőle, letöröljük, de visszatér. Nincs megoldás?

pára


Valóban nincs olyan csodaszer, ami teljes mértékben megszüntetné a párásodást, de néhány apró trükkel jelentős mértékben csökkenthető a jelenség. Az ok, a levegő páratartalmának megnövekedése, de az üvegen már a kicsapódott párát látjuk. A levegő hőmérsékletétől függ, mennyi párát képes felvenni. Ha a magas páratartalmú levegő hőmérséklete csökken, a pára jelentős része kicsapódik. Elsősorban hideg felületeken, jellemzően üvegen és fémen.


De mit tehetünk ez ellen?


Az első lehetőség a páramentesítő spray-k használata. A pára persze így sem tűnik el teljesen, csak kevesebb lesz és az alacsonyabb felületi feszültség miatt kicsit „áttetszőbbé” válik. Fontos, hogy a páramentesítőt még a pára előtt kell felvinni. Az üveget alaposan meg kell tisztítani, majd sprayvel vékonyan befújni. Amikor már majdnem száraz, egy szarvasbőr vagy más nem szöszölődő kendővel körkörösen szárazra kell törölni úgy, hogy ne maradjon sehol fénytörés. A páramentesítőt soha ne használjuk az összes üvegen, ugyanis a pára mindenképpen lecsapódik valahol. Ha ez a felület nem az üveg, akkor – fémfelületek híján – előbb utóbb a kárpitra rakódik.


De fokozhatják a párásodást bizonyos műszaki problémák, illetve hiányosságok is, így érdemes ezek ellenőrzésére is gondot fordítani. A szélvédő párásodás egyik oka lehet az, hogy a pollenszűrő már koszos, el van tömődve. De lehet a fűtés- és/vagy klímabox kondenzvíz-kivezető csövének dugulása. Ilyenkor a doboz aljában megáll a levegő páratartalmából lecsapódó víz, ezt pedig a meleg légáramlat párologtatni kezdi. Ettől a befúvott levegő nedvességtartalma magas lesz, ezért csapódik le pára az ablakokon.


A legtöbb autó a szélvédő előtti esőcsatornából szívja a friss levegőt. Ha ennek vízleeresztő nyílásai eldugulnak, itt megállhat a nedvesség, ilyenkor igen magas nedvességtartalmú levegőt szív a ventillátor, amely szintén az utastérben fog lecsapódni. Ráadásul a pollenszűrő ilyenkor átnedvesedik, ami hosszabb időre is biztosítja a párás üveget. A szezon elején ellenőrizzük azt is, hogy nem szivárog-e a hűtőfolyadék a fűtőradiátorból. A fagyálló kicsapódó párája ugyanis nyálkás, csillogó, a fényt furcsán törő bevonatot képez a szélvédőn, ami folyton újratermelődik, és nagyon nehéz eltávolítani.

 

A párátlanítás szinte hatástalan, ha azt belső keringetésre kapcsolva használjuk. Ilyenkor a rendszer a lábtérből szívja a levegőt, ahol nedves szőnyegek vannak. Érdemes ilyenkor inkább a külső levegő beszívását választani, annak páratartalma hidegben jóval alacsonyabb.


Indulás előtt érdemes néhány percig járatni az autót, úgy hogy a fűtést állítsuk a leghidegebb fokozatra, a belső keringetést kapcsoljuk külsőre, a ventillátort a legnagyobb fokozatba, a hátsó szélvédő fűtését pedig kapcsoljuk be. Az ablakokat húzzuk le, vagy hagyjuk nyitva az ajtót. Ha az üvegek kívülről már átláthatók, de bentről még nem, finoman áttörölhetjük, a belső üvegfelületet. A hőfokszabályzót ne vegyük feljebb – úgysem jön kellemesebb levegő, csak a motor melegedését késleltetjük.


Fontos, hogy ha kint mínuszok vannak, elindulás után ne permetezzük a szélvédőmosót az üvegre, még akkor sem, ha az egyébként fagyálló. Az üveg ilyenkor még elég hideg ahhoz, hogy az ablaktörlő első húzása után ottmaradt leheletvékony hártya víztartalma megfagyjon, és emiatt ne lássunk ki a szélvédőn, Várjuk meg tehát, amíg a párát szemmagasság fölött is lefújtuk, a motor pedig bemelegedett, és csak utána használjuk az ablakmosót.